Smulkiosios
motorikos įtaka vaiko brandumui
Nepakankamai
išlavinti smulkieji raumenys, jutimo sistemos, erdvės ir krypties suvokimas
gali būti kliūtis sėkmingai išmokti skaityti ir rašyti. Todėl vaikų bendrosios
ir smulkiosios motorikos ugdymas yra viena svarbiausių brandumo mokyklai dalių.
Smegenyse formuojasi sritys,
atsakingos už galūnių valdymą, skonio jutimą, klausą, regą, kalbos suvokimą ir
t. t. Kuo įvairesnė vaiko patirtis, tuo daugiau jungčių užsimezga, kuo
intensyvesni veiksmai – tuo jungtys stipresnės ir fizinė, pažintinė bei emocinė
žmogaus branda kokybiškesnė. Neuroninių jungčių tinklo zonos, glaudžiai
susijusios tarpusavyje, nėra stabilios. Jos nuolat kinta bręsdamos ir
gali būti sąmoningai stimuliuojamos.
Motorinėje ir jutiminėje smegenų
žievės srityje žmogaus įvairios kūno dalys turi savo zonas: aukščiausiai
vingiuose išsidėsto kojos, žemiau – liemens, dar žemiau – kaklo ir galvos
motorinės ir jutiminės sritys. Didžiausius plotus užima galva (ypač lūpos,
liežuvis) ir plaštaka (ypač pirštai). Intensyvūs pirštų judesiai netiesiogiai
aktyvina kalbinę motoriką. Dar daugiau, judesius valdančios smegenų
žievės sritys ypač aktyvios pirmąjį gyvenimo penkmetį, o jautriausias
laikotarpis, kai smegenyse formuojasi už kalbą atsakingos neuroninės jungtys
yra pirmieji penkeri gyvenimo metai.
Kai kurie autoriai (M. Kolcova, 1989)
teigia, kad vaikas pradeda kalbėti tada, kai smulkioji motorika pasiekia
atitinkamą išsivystymo lygį. Atlikti tyrimai patvirtina, kad apribojus vaiko
judėjimą, net ir intensyvi kalbinė stimuliacija nėra pakankama kalbos plėtrai.
Taigi aktyvus judėjimas, intensyvi pirštų veikla padeda lavėti kalbiniams
gebėjimams.
Šiais smegenų žievės
raidos ypatumais sėkmingai naudojasi pedagogai. Ugdymo programose daug dėmesio
skirta fizinių gebėjimų lavinimui. Ikimokyklinio amžiaus vaikų veiklose kasdienatliekami smulkiųjų judesių tobulinimo pratimai.
Veikla,
tobulinanti smulkiuosius raumenis ir stimuliuojanti smegenų brandą: Žaislų dėliojimas, statymas, smulkių detalių
rinkimas, lapų vertimas, piešimo įrankio laikymas, piešimas, naudojimasis
šaukštu, puodelio laikymas, piešimas, karpymas, karoliukų vėrimas,
konstravimas, dėlionių rinkimas, sagų segimas, užtrauktuko traukimas,
batraiščių varstymas, įvairių įrankių naudojimas, žaidimai su kamuoliu.
Nepakankamai išlavinti
smulkieji raumenys, jutimo sistemos, erdvės ir krypties suvokimas gali būti
kliūtis sėkmingai išmokti skaityti ir rašyti. Todėl vaikų bendrosios ir
smulkiosios motorikos ugdymas yra viena svarbiausių brandumo mokyklai dalių. Galima
padėti vaikams bręsti ir ugdytis, pasiūlant smagių ir įdomių žaidimų, o bendra
veikla su tėveliais ir globėjais padės įveikti stresus, valdyti emocijas ir
skatins socialinę vaiko brandą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą